روش ضمیمه نمودن دفترچه

کمينه

دفترچه متمم اسناد مالکيت يا بعبارت ديگر سند متمم دفترچه ای است بهادار که بعد از پر شدن ستون های نقل و انتقالات سند مالکيت که در صفحات آخر اسناد مالکيت پيش بينی شده حسب تقاضای مالک با رعايت تشريفات زير بدان ضميمه می گردد . ( بند 310 مجموعه بخشنامه های ثبتی ) بدين معنی اگر ستون نقل و انتقالات سند مالکيت ملکی بر اثر انجام معاملات متعدد اعم از شرطی و رهنی و قطعی پر شود مالک می تواند با مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک و تسليم تقاضا درخواست سند متمم را بنمايد که در اين صورت متقاضی می بايستی تقاضای خود را همراه با اصل سند مالکيت که ستون نقل و انتقالات آن پر شده به ثبت محل تسليم دارد .

رئيس ثبت بعد از بررسی و ملاحظه سند مالکيت در صورتي که ستون نقل و انتقالات آن پر شده باشد دستور ثبت تقاضا را در دفتر انديکاتور می دهد و تقاضا را برای اقدام به دفتر املاک ارجاع می نمايد . متصدی دفتر پس از ثبت تقاضا در دفتر انديکاتور آن را برای ضميمه نمودن پرونده به بايگانی ارسال می دارد .

در بايگانی پرونده مربوطه از رديف خود استخراج و همراه با تقاضای متقاضی جهت پرداخت بهاء دفترچه متمم به حسابداری ارسال می گردد .

در حسابداری فيش مربوط تنظيم و جهت پرداخت بهاء دفترچه به متقاضی تسليم می گردد و او بهاء دفترچه را در بانک ملی توديع و نسخ لازم از فيش را به حسابداری ارائه می دهد تا ضميمه پرونده نمايند . بعد از ضميمه نمودن فيش پرداخت بهاء دفترچه به سابقه ، يک جلد سند متمم بدان اختصاص و پرونده به دفتر املاک ارسال می گردد .

متصدی دفتر املاک شماره مسلسل سند متمم را در ستون مربوط دفتر املاک و سند اوليه و پيش نويس سند مالکيت قيد و مراتب را به امضاء مسئول مربوط می رساند . سپس پرونده جهت تسليم سند به متقاضی به بايگانی ارسال می گردد . در آنجا سند متمم ضميمه سند اوليه گشته و بعد از نخ کشی و پلمپ در دفتر تسليم اسناد ثبت و سپس در قبال اخذ رسيد در دفتر مذکور و ستون ملاحظات پيش نويس سند مالکيت به متقاضی تسليم و پرونده در رديف مربوط ضبط می شود .